Airwolf bouwverslag

Het begin is er al, hij staat al netjes in de huiskamer met alle opties zoals de Mg’s en raketwerper, 1300 stuks klinknagels die 1 voor1 uitgemeten en geboord moeten worden en de startmotor niet te vergeten. O ja, voor ik het vergeet de cockpit moet ook nog in elkaar gezet worden, het mechaniek met een vierblads kop en hekrotorhuis etc.etc.

Nog heel wat vergeten op te noemen maar ik zal proberen dit verslag zo kompleet mogelijk en in stappen te documenteren.

Alles nog in de doos

De romp even uitgepakt en losjes in elkaar gezet.

Hij is van carbon dus echt superlicht.

Eerst wat voorbereidend werk voordat ik aan de romp begin.De retrac’s kunnen al gedeeltelijk in elkaar gezet worden.

De wielen en veren werken lekker soepel. Ik ben bang dat de veren veel te zwak zijn om enige demping bij het landen te geven.

De startmotor kan ook op de motor gemonteerd worden.

Zenowa 23 cc benzine motor

De trekstarter en de afdekplaat moeten verwijdert worden want er komt een ander vliegwiel op.

Het vliegwiel moet er nog vanaf ,even naar de plaatselijke werkplaats om doormiddel van een poelietrekker het vliegwiel te verwijderen. (Heb ik zelf niet)

Het nieuwe vliegwiel gemonteerd samen met de starterkrans met vrijlooplager.

Nog even een half maantje wegvijlen in de afdekkap op de plek waar straks het tandwiel komt voor de overbrenging.

Nu nog even de elektromotor en de tandwiel overbrenging in elkaar zetten.

Nu nog alles monteren en later komen de microswitches ,maar dan moet eerst het mechaniek nog in elkaar gezet worden.

Zenowa met startmotor gemonteerd

Het mechaniek, leuk om dit onderdeel in elkaar te zetten. Het is verdeeld in meerde pakketjes en als je de handleiding erbij pakt word ieder pakketje op volgorde van bouwen behandeld.

Het mechaniek verdeeld in meerdere pakketjes

We beginnen met de motor op de onderplaat van aluminium te bevestigen, De koppeling met het wiel voor de aandrijvingen en nog wat blokken voor de montage van de zijplaten.

Koppeling en aandrijf wiel

Nu gaan we het frame opbouwen, wat later op de onderplaat wordt bevestigd.

Alvast wat kleine onderdelen gemonteerd volgens volgorde van tekening, Waar nodig gebruik ik locktide want ik wil niet dat hij straks uit elkaar trilt .

het frame met lagerschaal

Het frame wordt nu op de onderplaat met motor geschroefd. Het begint er al een beetje op te lijken.

Mechaniek met motor

De riem met overbrenging zit op z’n plek, je ziet ook de koppeling duidelijk zitten ,er moet nog een fan op voor de koeling.

Riem met overbrenging

Hier zie je de tandwielen die de staart rotor aandrijven. deze kan ik straks nog in hoogte verstellen want ik weet nog niet precies welke hoogte deze zal hebben, zover ben ik nog niet.

Overbrenging staart rotor

Het hoofdtandwiel met vrijloop lager en natuurlijk de hoofdas zijn nu geplaatst.

Hoofd tandwiel met vrijloop lager

De tuimelschijf zit er op maar is niet compleet ,heb Vario gebeld voor de ontbrekende onderdelen. Ook de tuimelschijf meenemer heb ik nog niet.

Tuimelschijf

De houder voor de servo’s, het zal wel sterk genoeg zijn ,maar ik denk er toch over na om wat hout toe te voegen.

Nu kan ik even niets meer aan het mechaniek doen ,alleen nog even een andere bougiedop monteren die wat beter ontstoord is.

Servo houder

Een half litertje brandstof past er in deze tank.

De brandstoftank

De staart rotor moet ook nog in elkaar worden gezet.

Onderdelen voor de staart rotor

Zorgen dat er genoeg vet in de tandwielkast zit.

tandwiel kast

Zo is hij compleet gemonteerd. Het was even puzzelen maar het is uiteindelijk wel gelukt (na 4 keer in en uit elkaar halen, moet beter naar de tekening kijken).Nu loopt hij lekker soepel en zit alles op zijn plek.

Staart rotor compleet

Er zit nogal wat hout bij het pakket voor de romp. Drie platen die prachtig zijn lasergesneden.

3 platen Triplex lasercut

Eerst een gedeelte voor het neuswiel ,wat er weer een beetje op begint te lijken.

retrakt voor het neuswiel

En zo ziet de binnenkant er uit. Waar nodig heb ik een schroefje toegevoegd voor de stevigheid.

Neuswiel met retrakt binnenkant

De wielkasten voor de zij wielen waren wat lastiger in te passen en de veren hadden wat mij betreft wel was sterker mogen zijn, ze dragen maar 1,5 kg x 3=4,5 kg ,terwijl de heli straks een kilo of 9 weegt.

Retakt’s zijwielen

Ik moet rekening houden met de Mg’s die er nog in gebouwd gaan worden ,maar later meer hier over. Eerst terug naar het houten frame waar de motor met het mechaniek op komt te staan.

Frame motor en mechaniek houder

Dit zal verder uitgebouwd gaan worden met servo houders en bevestiging voor het mechaniek. De steun voor de tank en staart servo even lijmen.

Tankhouder en Staartservo steun

Dit is zo ongeveer het complete pakketje hout zoals het in de romp gelijmd gaat worden.

Houtwerk in elkaar gestoken

Het houtwerk zoals het in de romp zit, Ligt er nog even los in totdat ik zeker weet dat ik niets vergeten ben en er straks niet meer fatsoenlijk bij kan.

Houwerk waar de motor met mechaniek op komt te rusten

De mee geleverde stang voor verbinding met de retracts vind ik wat aan de korte kant, 4mm om te vestigen was wat aan de krappe kant en heb daarom zelf de stang wat langer gemaakt ongeveer 1 cm door de stang door te zagen en er een koolstof staafje tussen te lijmen. Ik heb dit toch weer veranderd want het moet altijd los kunnen, dus heb ik er nu een bus overheen gezet met 2 boutjes wat je verder in de bouwbeschrijving weer terug kunt vinden.

Retrackt verbinding verlengt

Het hout is nog niet in de romp gelijmd, want ik wil de romp aan de binnenkant een kleurtje geven en het hout natuurlijk ook, brandstof en olie trekken in het houtwerk als je het niet beschermd.

Maar nu de staart nog, hier heb ik nog heel weinig aan gedaan en volgens tekening moet er ter hoogte van de horizontale stabilisatie en houten ring in gelijmd worden……HOE?…Misschien heb ik het wel verkeerd gedaan maar dit leek mij de beste mannier.

Tussenschot in de staart

Ook maar meteen de opening voor de staartrotor uitgefreesd en gevijld, het eindstukje erop gezet, maar ik zie niet in waarom dit gat zo groot moet zijn, maar hier kom ik later misschien nog wel achter, anders maak ik hem gewoon weer verder dicht, ik zal de restanten bewaren.

Opening voor de staartrotor

Met deze ring word de staart op de romp geschroefd zal er flink wat epoxy omheen smeren, kan straks geen trillingen gebruiken. Er even op letten dat het gat voor de hekrotor kabel aan de goede kant zit.

Houtwerk romp bevestiging

Zo nu en dan even kijken of alles wel past en kijken hoe het er in het geheel uitziet, Af en toe wat opruimen, kan ook geen kwaad. (Wat wordt hij mooi zeg)

Romp met tijdelijke staart

De mee geleverde uitlaat zou hier moeten komen, maar ik weet nog niet precies hoe het met de tank uitkomt, want die komt ook daar ergens in de buurt volgens de tekening.

De uitlaat

De las naden van de romp weggeschuurd en alvast wat openingen voor de ramen gemaakt, wat heel goed gaat met een dremel en een diamant slijpschijfje. Even wat vijlen en schuren, ik hou niet veel romp over tussen de ramen en deuren.

Raam openingen

Het gat even gemaakt waar het neuswiel naar buiten komt, hierbij viel me meteen wat op.

Het neuswiel zakt zover door dat hij tegen de romp aankomt. Ik kan er niet achter komen of ik wat verkeerd zou hebben gedaan, echter heb ik de tekening diverse keren na gekeken en kan er toch echt niets anders van maken, Als ik op internet diverse foto’s bekijk zie ik dit zelfde probleem, Ik ga er toch wat anders op verzinnen.

neuswiel tegen de romp

Ik heb een revet tussen de veer gezet zodat de wielen niet meer zover door kunnen veren en er dus ook meer ruimte en grondspeling ontstaat tussen de romp.

Rivet achter de veer

En vrij staat het neuswiel. Dit ziet er toch veel beter uit?

Neuwiel van de romp

Van af het begin maak ik mij al zorgen over de constructie van de zij wielen, en dus heb ik ze weer afgebroken en van aluminium gemaakt. Weegt wel iets meer, maar nu weet ik wel zeker dat ik niet met de eerste de beste landing, plat op mijn buik lig omdat de houten constuktie het begeven heeft.

Construktie van de zij wielen

Het houtwerk op zich, daar is niets mis mee, maar het gewicht komt op een paar mm van de rand en is dus zeer kwetsbaar, De heli gaat toch heel wat wegen denk ik.Aluminium echter kan dat weer wel dragen en bij ons in het dorp zit een bedrijf wat het niet erg vindt als ik een klusje heb, Ik heb een stel zijpoten losgemaakt en deze hebben zij ingeschant en in autocad gezet zodat hun snijmachiene deze kon maken. En voor een paar Eurie’s weer een prachtige construktie in 2mm dik aluminium.

Aluminium Constuctie van de zijwielen

Het plaatje zoals het er nu uitziet met de retrackts er onder en staat hij voor het eerst op zijn eigen benen.

Voor het eerst op eigen benen.

Ik moet ook nog het een en ander aan de hoofd kappen doen, ik wil ze met een onzichtbare vergrendeling dus zonder schroeven bevestigen maar mag ook weer niet te zwaar worden. Ook moeten er nog gaten in voor de ventilatie, het lukt mij maar niet om de juiste maten te verkrijgen en dus ga ik maar van foto’s uit.

Rooster gaten

Om de 2 kappen tegen elkaar te laten sluiten heb ik spijkers afgeknipt en ingelijmd met een klosje hout aan de andere kant.

Spijkers ingelijmd

De kap sluit nu heel erg mooi en stevig tegen elkaar, het gewicht is te verwaarlozen. Vario schrijft hier een setje stiften voor met een buisje 1 voor ieder kant, ik heb er 2 aan iedere kant gemaakt.

Kappen sluiten nu ook zonder plakband

Zoals je eerder op de foto’s hebt gezien is de hely uitgerust met een startmotor en hiervoor maak ik gebruik van een Lipo accu met 2 cellen en 4000 mAmp. Er wordt aanbevolen om de aansturing te beveiligen. Een soort van startonderbreking, maar dan zorgen deze micro switches  er voor dat je niet met open gas kunt starten je kunt dit op diverse manieren doen en je moet ook zelf uitzoeken waar je het wilt plaatsen.

Links de switch voor de startmoto en rechts de switch op de gas servo

Het houtwerk heb ik nu een kleurtje gegeven en de opening voor de ontvanger en accu heb ik wat kleiner gemaakt omdat de tank hier komt te liggen.

Binnenwerk in kleur gespoten

Nu kan het binnenwerk op zijn plaats worden gelijmd en heb ik ook meteen het gat voor de Fan gemaakt. Op de foto kun je nu ook de verlenging van de verbindings stang voor de retrackts zien.

Gat voor de Fan

De luchtinlaat op de neus even vastgelijmd, dit is weer zo’n detail wat meteen opvalt.

Lucht inlaat op de neus

Ook heb ik alvast met een paar scharnieren de deur geplaatst, Ik vind echter de bijgeleverde schroeven niet mooi dus daar ga ik ook weer iets anders op verzinnen. Ik wil ook de sluitingen niet gebruiken die er bij zitten ,het is wel degelijk maar ik zie er toch liever een gewone handgreep zitten en ik denk dat de deur ook wel goed gesloten blijft met een magneetje.

Scharnieren op de deur

Ik heb nog  genoeg te doen maar het begint er nu toch op te lijken. Als eerste ga ik het mechaniek verder afmaken want ik heb nu alle onderdelen binnen gekregen van Vario. De servohouder bleek wat te smal te zijn en kon er de servo’s niet in kwijt. Dit komt omdat ik wat zwaardere servo’s heb gebruikt die 1 mm breder en langer zijn dan een standaard servo. Dus als je er dan 4 langs elkaar zet heb je ruimte te kort. De servo’s leveren bij 6 volt 13 kg per servo en zijn voorzien van metalen tandwielen snelheid bij 60 graden 0,12 sec. Omdat de stuurstangen heel dicht bij de startmotor lopen heb ik ze met krimpkous verpakt om sluiting te voorkomen.

Servo houder met servo’s

Ook de vierbladskop heeft nu zijn steurstangen en de tuimelschijf meenemer is geplaatst, het geheel moet nog wel afgesteld worden en de servohevels moeten ook nog wat netter worden bijgewerkt.

Tuimelschijf met meenemer en kop met stuurstangen

Nu is de staart servo aan de beurt en ga ik de servohouder op zijn plaats lijmen de kabels en stuurstangen aansluiten en op lengte maken en de servo erin natuurlijk.

Heckservo in de houder (niet goed teveel beweging)

De servo zit er in en nu weet ik meteen dat de houder geen succes is, er zit te veel beweging in en dit komt natuurlijk weer terug in het vlieg gedrag, als ik de servo aanstuur zie ik de romp bewegen en dus gaat de servo direkt op de staartbuis, maar dit is iets voor later en moet ik dit eerst nog even aanschaffen.

Verder met de romp want ik heb nog steeds geen gaten gemaakt voor de koelroosters aan de achterkant omdat ik er geen maten van had. Na overleg met Vario Duitsland hebben ze de maten opgestuurd met duidelijke foto’s.

Koelroosters achterkant

Door er eerst 2 te maken en deze vanuit het midden op een velletje A4 af te tekenen krijg je een heel goed resultaat en zijn beide zijden gelijk. Simpel het A4 omslaan en je hebt 2 gelijke afmetingen op dezelfde plaats.

Koelroosters staartstuk

Ik ben ook even bezig geweest met de verlichting voor de staart, ik heb de navigatie set van Vario gekocht maar weet nog niet of ik deze ga gebruiken, vind het niet zo’n geweldige set, wel jammer van die €100,- euries .Ik heb een plastik leiding door de verticale vin gemaakt waar strak de kabel met led in komt en deze ruim genoeg gemaakt zodat er nog een extra stuk krimpkous door kan omdat ik deze ook door de hele staart laat lopen, mocht er later iets stuk gaan kan er nog altijd een nieuwe kabel getrokken worden.

Leiding in de verticale vin

Hier onder zie je het stuk krimpkuis wat de kabel beschermd want mocht deze doorschuren dan is carbon een geweldige geleider en zou de hely behoorlijke schade kunnen oplopen.

krimpkous door de staart

De druk cilinder voor de Mg’s heb ik met klitteband in de romp bevestigd ,dit zit stevig genoeg want ik had geen zin om de meegeleverde steunen aan te passen en deze in te lijmen.

Druk cilinder voor de Mg’s

Nu nog even de drukschakelaar op zijn plaats, hier is mooi plaats op de tankhouder want de tank komt voorin te liggen.

Lucht schakelaar Mg’s op een standaard servo

Ik moet ook nog een opening maken waar de schakelaars en vulnippels in komen voor de tank en het druk cilindertje, ik wil er aan 2 kanten een maken maar de eerste is alvast klaar.

Luikje voor de vulnippels

Het doosje wat erachter komt moet ik nog maken maar zo zit het weer degelijk in elkaar.

Open klepje

Af en toe even de werkplek opruimen en dan maar weer een foto van de plaats waar hij komt te staan. Ook de rest van de hely’s staan hierbij op de Longranger na die wil de vrouw niet uit de woonkamer weg hebben.

Op de plank

De bakjes voor achter het klepje zijn gemaakt en kunnen ingelijmd worden.

Box voor achter de klepjes

Later bepaal ik wel weer wat en waar de schakelaars of nippels komen. Zo is hij in ieder geval al ingelijmd en op zijn plaats.

Klep kastjes

De raketwerper moet ook nog een plaatsje krijgen. Er zit een stukje electronika bij die je dient in te stellen, je kunt er namelijk voor kiezen om de 3 raketpijpen in een keer te lossen of 1 voor 1 en vooral dat laatste is belangrijk ,want bij een goede afstelling kun je bij iedere schakelbeweging een raket afvuren.

Raketwerper met schakel unit

Het plaatje triplex (niet bijgeleverd) met inslagmoeren komt in de ruimte onder de cabine de spacers zijn om wat ruimte tussen de romp te krijgen.

Bevestiging Raketwerper

Hieronder kun je goed de ruimte zien tussen de romp en de unit.

De mini servo met metalen tandwielen maak ik direct boven op de plaat, Met een kort stangetje met aan 2 kanten een z’tje is de servo nu verbonden aan de hendel voor de bediening.

Servo voor de raketwerper

Zo ziet het er van onder uit, ik moet nog een microswitch inbouwen zodat hij alleen maar te bedienen is als de wielen zijn ingetrokken, hij zou anders tegen het neuswiel schieten met alle gevolgen van dien. Dit dus later weer.

Raketwerper gemonteerd

Moest ook nog een tussenschot maken als afscheiding voor de cabine, hiervoor heb ik eerst en mal gemaakt van karton.

Mal van het tussenschot

Het tussenschot moet nog een kleurtje krijgen en wordt vast in de hely gemonteerd en kan er dus niet meer uit.

Tussenschot van 3mm triplex

De winglets op de horizontale stabilisator nu is het geheel vast gelijmd.

Horizontale stabilo met winglets

De zwaai lichten op hun plaats onder de staart en een onder de rotor .

Zwaai lichten

Nog even een plastik leiding leggen voor de navigatie verlichting in de wings voordat definitief de kapjes over de retrackts worden gelijmd. Later kan ik hier niet meer bij.

Het schiet al op en begint er al weer wat meer op te lijken, voor het eerst de rotorbladen eens bevestigd.

Het meeste werk gaat nu nog zitten met het plaatsen van de klinknagels.

Met de jaarlijkse barbeqeu op de club heb ik hem alvast een keertje meegenomen om te showen natuurlijk want iedereen op de club was toch wel heel erg benieuwd. Dus de volgende foto laat zien zoals hij er op het veld bijstaat.

Zo staat hij er met de barbeqeu bij

Ik ben alvast begonnen met het plaatsen van de klinknagels, de moeilijkheid hierbij is natuurlijk om het allemaal op de juiste plek te krijgen en als ik er internet op na kijk heeft iedereen hier zijn eigen versie, de DVD van Vario laat alleen de turbine uitvoering zien die behoorlijk afwijkt van de benzine romp. Maar het begin is er .

Nu na 1100 klinnageltjes verder. ziet het staartstuk er toch weer anders uit.

Nu de rest nog het aftekenen en boren is een heel intensief werkje ,maar het met een pinsetje plaatsen van de klinknageltjes is nog veel tijdrovender.De staart is inmiddels ook alweer helemaal bezet met klinknagels en ik zit nu op 3100 stuks.Even wat anders doen want ik heb nu even de tijd gehad om over de cockpit na te denken en ga de orginele cockit gebruiken die Vario geleverd heeft. Het is dan wel niet de mooiste maar probeer er zelf wel wat van te maken.Ik heb de binnenkant van de kunstof metertjes uitgefreest en aan de achterkant van de cockpit een plexieglas plaatje op maat gemaakt. de foto laat wel zien wat de bedoeling is.

Het geheel ziet er nog niet zo geweldig uit slechte pasvorm, de lijm slaat wit uit maar het is dus de bedoeling dat ik er straks een ledstripje achter ga plakken en de meters verlicht worden.

Het begint er weer een beetje op te lijken en nu de stickers er in zitten ziet het er alweer wat beter uit.

Het lijkt in de verste verte niet op de cockpit van de airwolf, maar dit is wat ik er van heb kunnen maken. Voor nu nog goed genoeg en als er verlichting achter zit, die je eigenlijk toch bijna niet ziet alleen in het donker en dan zal deze hely niet vaak vliegen.

De verlichting moet ik nog maken en dat is dus weer een stukje voor later in het verslag.Ik moet ook nog een microswitch plaatsen voor de raketwerper ,deze mag natuurlijk alleen werken als de wielen zijn ingeklapt anders kon het wel eens zijn dat ik mijn eigen heli in de brand steek.

De klinknageltjes plaatsen is een werkje op zich, nu is de onderkant aan de beurt. Eerst weer crepe plakken en aftekenen ,dan boren en klinknagel inlijmen.

Zoals eerder besproken zou ik nog even terug komen op de verlichting in de cockpit.Bij hobbyking wat led strips besteld en zie hier het resultaat. De verlichting zit er nog niet definitief in maar dit gaat het wel worden.

De witte vlakken komt door de camera ,dit moeten lcd schermen voor stellen.Zo komt het Dashboard en Cockpit er uit te zien.

Een geslaagd idee,de verlichting bestaat uit Led strips een combinatie van rood,groen en wit.

Een paar leuke filmpjes ter afwisseling

Mg’s testen

Retrackt’s testen

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 

Nu is het meeste werk nog het klinknagelen, niet de bewerkingen zijn lastig enkel het optekenen ,want waar komen die dingen nu precies. Ik heb natuurlijk geen Airwolf als voorbeeld en de honderden plaatjes op internet geven ook niet de details mooi weer.

Ook ben ik begonnen met het plaatsen van de ruiten, ik wilde ze eigenlijk niet schroeven maar ruiten zitten nu eenmaal geschroeft in een heli, dus dan doe ik dan ook maar. Het moeilijkste is om de goede schroefjes te vinden. Ik nu een schroefje gevonden met een kruiskopje van 4,5mm en een draad van 2mm 6mm lang.De schroefjes blinken maar door ze in een stukje depron te steken met het kopje naar boven kun je ze mooi spuiten, eerst wat primer erop natuurlijk voor de hechting.

Schroefjes spuiten

Zo zien ze er uit als ze in de heli zitten, had er wat te weinig gemaakt dus er ontbreken nog een paar schroefjes op de foto, maar komen er straks wel in. Ze moeten er natuurlijk weer uit als hij gespoten gaat worden maar wel moeten de gaatjes al in het model zitten.

Ramen plaatsen.

Ook de tanknippel heb ik nog moeten maken van een klein plaatje messing en een dun koper pijpje, de nippel moet ik nog wat voor verzinnen.

Ondertussen een nieuwe zender aangeschaft want ik had te weinig kanalen om alles te kunnen gebruiken, jammer want ik was echt tevreden over mijn oude zender Mx16 van Graupner op de 35 Mhz. Nu is de nieuwe zender op 2,4 Ghz en heeft 12 kanalen (Graupner mc20 Hott) en mooie telematrie. Wel weer oppassen geblazen ,want carbon en 2.4 kan wel eens een probleem geven, Carbon is een heel goede geleider Dus zal zorg moeten dragen om de antenne draadjes op een goede plek te leggen.

Graupner Mc20 Hott

Het klinknagelen schiet al aardig op het meeste is afgetekend en geboord ,nu kan het zetten van de nageltjes beginnen.

Klinknagels zetten

Als je even niets meer ziet op de site ,dan ben ik nog steeds klinknageltjes aan het zetten, het worden er ongeveer 13.000 dus hier ben ik wel even zoet mee, er zouden er nog meer in moeten ,echter ben ik bang dat als ik de heli staks wat te hard neerzet hij van alle kanten uit elkaar valt want hij is bijna net zo geperforeerd als een postzegel.

prigelwerk dat klinknagelen

Je zult wel begrijpen dat je op deze mannier wel even zoet bent.

Klinknageltjes op strip

Ik vindt de meegeleverde trusters niet mooi ,kijk zelf maar.

trusters van Vario

Zelf nieuwe gemaakt van RVS ,was wel even werk met een dremel en slijpschijfje ,maar is gelukt.

Trusters van RVS

Ik ben inmiddels al begonnen met het plaatsen van de electronica en heb toch maar gekozen voor de Electronische stabilisatie, en heb gekozen voor de helicomand HC 3-sx.

Onder de zitting zit de regelaar voor de retrac’s en ook de servo van de raketwerper en meteen daarlangs de module voor het aansturen van de raketwerper.

Electronica onder de stoelen

Tegen het schutbord komt de rest van de Electronica zoals de ontvanger, E-stab, lichtmudule en U-becks.

Schutbord met elektronica en de brandstoftank

Nu is het zaak om alles netjes aan te sluiten en de servokabels allemaal op juiste lengte te maken, Het is bijna zover om zijn eerste testvlucht te gaan maken. Dan kan alles weer uitgebouwd worden en kan het spuitwerk beginnen.

Het was even puzelen hoe de hely van stroom te voorzien en wat voor schakelaars ik hiervoor kon gebruiken. Ik heb gekozen om er geen schakelaars in te zetten maar rechtstreeks met bananen stekkers van de lipo’s stoom af te tappen. De ruimte in de klepjes zijn hier meteen goed voor. Ook is het bijna onmogelijk om de lipo’s er uit te halen en om dat het hiet om een 2 cellen lipo gaat kan ik heel gemakkelijk een servo kabel gebruiken voor het ballanceren en de accu’s laten liggen.

lipo’s op goud contacten met balancer als servo verbinding

De blauwe knop op boven staande foto is om de motor te stoppen, De orginele stopknop op de motor kan ik niet bij als de kappen gemonteerd zijn.

De navigatie verlichting maak ik van 1 w Led’s ,die zijn ook overdag goed zichtbaar. Kijk maar.

Ook nog even wat klinknageltjes rond de ruitjes op de deur gezet want anders ziet het er zo kaal uit en dit staat wel leuk.

Klinknageltjes op de deur en toch maar de schuifjes als sluiting

Nog even een witte led in de staart en als het mechiek er uit gaat voor het spuiten, komt er nog een witte led aan de onderkant.

Witte led goed zichtbaar op de staart

Het eindkapje moet los kunnen voor onderhoud en daarom moet er een stekker verbinding voor de tailled zitten, met stekkers die normaal voor de servo’s worden gebruikt heb ik een mooie stekker verbinding gemaakt die nouwelijks ruimte in beslag neemt.

servo stekkers met krimptang

Inmiddels heeft de eerste proefvlucht plaatsgevonden en blijkt dat de staart servo niet goed reageerd, weet niet waarom maar heb er inmiddels een nieuwe ingezet.

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

De volgende testvlucht wordt binnenkort uitgevoerd en moet er ook mee opschieten want het wordt alweer koud.

Door ziekte en dergelijke is het werk nu al enige tijd stil komen te staan en is er eigenlijk niets meer gebeurd. en is de testvlucht komen te vervallen.

Ik heb een vraag gehad waar de gaten in de romp komen en de maten er van.

Hieronder zal ik de foto’s plaatsen.

Airwolf-gaten1

De gaten voor de luchtroosters 7 cm lang.

Airwolf-gaten2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De hoogte is 3 cm.

Airwolf-gaten3

Airwolf-gaten4

Tot de volgende testvlucht

 


26 Responses to Big Airwolf Vario Benzine

  1. adosoft schreef:

    Hij zit vol met toeters en bellen en omdat gewicht een factor is wat de vlieg eigenschappen beinvloed is een groter model ook weer zwaarder. Dit is de reden dat ik niet heb gekozen voor de turbine uitvoering

  2. Martin Leeuwerik schreef:

    Ziet er super uit! vakmanschap van de bovenste plank.
    Ik zie dat er ook een iets grotere model te koop is speciaal voor de turbine motoren, heb je deze ook overwogen om deze schaal te gebruiken voor jou 2 takt motor?
    Dan heb je iets meer ruimte lijkt mij?

    PS ik ben zelf (nog) geen bouwer maar nog aan het rond kijken.

    Veel succes met de bouw en super dat je jouw verhaal met ons deelt.

  3. Adelina schreef:

    thank you for providing us so many information, i always learn something here.

  4. Rinus Stehmann schreef:

    Hallo Ad, Geweldig wat een mooi project. Nu snap ik wat een werk het is om al die klinknagels te plaatsen. Onvoorspelbaar mooi en niet mee gaan vliegen voordat iedereen op de club dit toestel heeft bewonderd. Ben gruwelijk benieuwd naar de eerste vlucht. LAAT MIJ WETEN. Veel succes verder met de bouw. groeten Rinus.

  5. adosoft schreef:

    Dank je wel.
    Hij staat heel even in de wacht, maar het is eigenlijk alleen nog wat kleinwerk en detail, dan zou hij naar de spuiter kunnen.

  6. Melanie schreef:

    Hoi Papa, Ernst en ik zijn weer benieuwd naar je Air Wolf. Je bent er nu al zo lang mee bezig en we zijn echt benieuwd naar het eindresultaat!
    Hij word vast en zeker heel erg mooi.

    Xxx Melanie

  7. adosoft schreef:

    Ik had deze keuze gemaakt om dat ik een vierblad mooi vindt, maar je hebt gelijk ,het past niet echt bij het model. Misschien dat ik dit nog wel verander, naar een 2 blad

  8. Marco schreef:

    Hoi Ad,

    ik had een vraagje, zat net naar je bouw te kijken maar waarom heb je gekozen voor een 4blads want de echte heeft er toch ook maar 2, of is hier een speciale reden voor

    gr Marco

  9. brandenburg schreef:

    Diep respect :P
    alles tot in de puntjes word perfect gemaakt :)
    ben erg benieuwd naar het eind. en hoe hij vliegt

  10. jan ooms schreef:

    hij schiet al aardig op.
    waren er maar meer mensen die hun bouwverslag op internet zetten, heel mooi uitgebreid, eigenlijk zou vario jou er voor moeten betalen haha

  11. adosoft schreef:

    Hij is nog niet klaar, dus ik blijf hem bijwerken tot hij klaar is en zijn eerste test vlucht heeft gemaakt.
    Het is nu vooral klinknageltjes zetten, dit vergt zeer veel tijd. Vooral het uittekenen.
    Neem regelmatig een kijkje.

  12. Cellulitis schreef:

    Ongewoon interessant artikel. Ben je van plan hier nog meer over te schrijven? Ik ben in elk geval erg verstomd. Ga absoluut zo door!

  13. Danny schreef:

    Hey AD;

    mooi werk heb je daar.
    Eén dezer dagen gaat bij mij de big airwolf ook in bestelling, dan heb ik een mooi winterbouwwerk.
    Ook hebben we dan volgend seizoen bij het belgium vario heli team de hele cast van airwolf met de airwolf, santini air en red wolf.
    Is het soms mogelijk om enkele detaille foto’s te posten of door te mailen van je revettenwerk?
    Heb je soms de rocketlauncher al getest, en zou je deze dan ook aanraden of eerder de iets goedkopere maar ook mooi ogende dummyrocketlauncher (vario nummer 203/11)?
    Ik kijk ook al uit naar het vervolg van je bouwdraadje.
    Groetjes en nog heel veel bouwplezier.

  14. Edwin schreef:

    Het hallo,
    Dit is een schitterend project.
    Ben zelf ook bezig met de bouw van de big airwolf, vind het alleen jammer dat de beschrijving vanuit vario zo summier is en dan met name de afmetingen die benodigd zijn voor de gaten niet goed aangeduid worden. Zie dat het bij jouw goed opschiet en het begint inderdaad al een behoorlijke machine te worden. Vraagje, zag dat je de afmetingen en foto’s hebt gekregen vanuit vario, zou jij mij deze door willen sturen ?
    Nog heel veel succes met de bouw van de airwolf, blijf hem evengoed volgen

  15. hielkje schreef:

    Hoi Ad even rustig naar je site zitten te kijken ,wat is hij mooi .Ik volg je natuurlijk de hele dag en vind het prachtig om te zien .Als het even niet lukt kom je even uit je hobbykamer en drinken we samen een bakje koffie dan komt het helemaal goed.Liefje ik wens je nog heel veel succes en kijk er ook echt naar uit dat hij klaar is .
    Je vrouwtje

  16. adosoft schreef:

    Kijk regelmatig ,het bouwverslag wordt regelmatig bijgewerkt, Bedankt voor je reactie

  17. Andre schreef:

    Ben zwaar onder de indruk… Wat een prachtig project.
    Ben een enorme airwolf fan en erg benieuwd hou dit er uit gaat zien
    Succes met het bouwen
    Andre

  18. maerevoet jos. schreef:

    wat een prachtige mechaniek,veel succes met het bouwen, een toevallige toeschouwer die op uw site terecht kwam, veel succes!! gr;Jos

  19. adosoft schreef:

    Dank je wel Frans.

    Tot op het veld

  20. frans de wit schreef:

    nu begrijp ik dat je niet op het veld kunt komen met zo’n stukje speelgoed bleef ik ook thuis ziet er leuk uit
    echt heel leuk tot gauw op het veld

    gr Frans
    de wit

  21. adosoft schreef:

    Dit had natuurlijk ook gekunt, maar had toch nog een stuk carbon buis liggen

  22. jan ooms schreef:

    ik had de twee stangetjes niet verlijmd maar gewoon bij de gamma een nieuwe gekocht

  23. jan ooms schreef:

    het schiet al op ad
    we houden de site in de gaten

  24. John van Eldijk schreef:

    Hallo Ad,
    Leuke berg met onderdelen, maar het word wel snel minder als je er eenmaal mee begint.
    Totdat de klinknageltjes komen, maar ook daar kom je wel doorheen.
    Heel wijs om er er al een ander (alu) heckhuis in te zetten.
    Veel bouwplezier, en ik kom zeker nog een keer kijken.
    Groeten,
    John.

  25. Edwin schreef:

    He Ad,

    Ik ben eens op je site aan het kijken. WOW wat een machine word de air wolf zeg. Ik ben benieuwd wat het resultaat is. Succes met bouwen.

    Groeten,

    Edwin

  26. jan ooms schreef:

    heel mooi ad
    we houden jou site in de gaten

Heli Expo 2012 (press play)


Klik op de Banner


Weer in Volkel


Aktiviteiten kalender

augustus 2019
M D W D V Z Z
« apr    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

Virtuagirl



UA-36140584-1